Uppdatering!

Vi har inte införskaffat nå intörnät än så det kommer nog fortsättningsvis bli lite sporadiska uppdateringar dessvärre. Och några bilder som lovat har jag inte med mig då jag för närvarande snyltar på svärmors internet och inte tagit med mig någon kamera... Shame on me...!

Hur som har det på slutspurten varit lite nervöst och oroligt. Vi kan börja med den överjävulska klådan jag har över hela kroppen. Det började på magen, och sedan händer, fötter, knäna för att slutligen vara över hela kroppen. Graviditetsklåda var ju den första tanken men eftersom jag även har utslag och prickar blev det mindre osäkert... Efter att ha dragits med denna klåda i två veckor ringde jag sjukvårdsrådgivningen i måndags som ordnade en tid för mig på vårdcentralen, där fick jag ta blodprov för att kolla levervärde men läkaren misstänkte nässelutslag, fick Tavegyl utskriven, åkte hem och började knapra. Kan säga att Tavegyl hjälper föga, iallafall för mig, däremot slocknar jag som en klubban säl efter att ha tagit dom :P

I går ringde läkaren då dom upptäckt förhöjda levervärden och jag skulle tillbaka dagen efter för att ytterligare några prover för gallsyra bla. Efter att ha lagt på började tankarna komma och snurra och havandeskapsförgiftning var en av dom som dök upp. Efter att ha pratat lite med mamma så tyckte hon jag skulle ringa spec.mvc bara för att kolla av och få någon som kunde lugna min oro lite. Efter att ha pratat med en BM där ringde en läkare från förlossningen som kunde lugna mig lite och de förhöjda levervärdena var inte så höga som jag trott, utan inom rimlig gräns då jag är gravid.

Idag bar det av för blodproverna och sedan till BM för att mäta magen då den sjunkit lite sen sist. Väl där kollade BM urin och blodtryck vilka båda var bra men efter att ha mätt magen så ringde hon till spec.mvc iom att magen eller bebisen inte växer som den ska. Här började det bli nervöst igen då BM sa att det kan finnas en risk för att jag skulle bli igångsatt om det visar sig att bebisen är för liten, att bli igångsatt var ju något jag helst inte ville, men hellre det än kejsarsnitt... Efter att ha ojat oss för att vi inte tagit med oss BB-väskan eller kameran (OM det skulle bli igångsättning idag) anlände vi till spec.mvc och ett tillväxt-ul. Efter att ha måttat och mätt så kunde BM återigen lugna både Anton och mig att allt såg bra ut, bra flöde i navelsträngen, bra med fostervattnet och bebisen är så livlig och har fina hjärtljud så vi kunde vara lugna, ingen igångsättning idag iallafall. Bebisens vikt är något mindre än "normalt", uppskattningsvis väger h*n 2879 gram. Alldeles lagom för mig att föda fram, sa BM ;) Men den har ju några dagar till att lägga på sig och jag skulle inte bli förvånad om jag går över två veckor och då har ju pyret nog lagt på sig ytterligare. Typiskt vore att jag går över så pass att jag måste bli igångsatt :P

Fyra dagar kvar till beräknad förlossning. Undra när pyret känner sig redo och vill komma ut, spänningen stiger :)

Klara
2011-08-11 | 18:21:22 | http://kmv.blogg.se/

Det står i din inforuta att den är beräknat till den 4:e augusti :S Men dte är den 15:e eller? :)


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.