v.37

Igår gick jag in i v.37 (v.36+1 idag). Jag är på dag 254 av 280 och gått 90,7% av graviditeten och har endast 26 dagar kvar till beräknad förlossning. Det går inte riktigt in det där... Att det är mindre än en månad kvar tills vi har vårat lilla pyre här hos oss, på utsidan. Kommer jag sakna magen och sparkarna lika mycket som sist? Hur kommer Ellie först att reagera på ett litet syskon?
Hon älskar bebisar och brukar ibland sitta och titta på förlossningsprogram med mig. Trollet ♥
(Det har gått hyffsat bra att vara ifrån henne, mest nog pga att jag har så mycket att göra med packning och allt vad det innebär. Farmor och farfar avlägger en rapport varje dag och hon har redan hittat kompisar på campingen som hon leker med och idag är dom i Junsele djurpark och tittar på alla djur. Men jag får erkänna att jag fällde en tår eller fler efter att hon åkt iväg.)



 

 


Jag har börjat få mensvärksliknande värk, inte alltid i samband med någon sammandragning och det kan hålla i sig ett bra tag. Så visst börjar det hända grejer! Jag hoppas bara att vi får flytta klart innan det sätter igång på allvar :P
Jag har även börjat få ont i leder, främst i fingrarna men även lite i knäna. Jag har inte samlat på mig vätska, vad jag kan se iallafall, men blir det värre får jag nog kontakta BM.
Pyret däremot lever fortfarande rövare där inne i magen, det har börjat knäppa då och då när h*n rör sig vilket jag fått lära mig är lederna som knäpper till.

Pyret:

Väger nu cirka 2.8-3 kg.

Nu är barnet fullgånget och redo att födas. Förlossningen kan starta när som helst, men många kvinnor får vänta ytterligare några veckor innan det är dags. Barnet ökar sin vikt med 200-250 gram per vecka och har mer än en liter fostervatten runt sig. Koordinationen är så utvecklad att barnet har förmåga att gripa tag om saker med handens fingrar. Den tränar inför ett liv utanför livmodern genom att dra in och trycka ut fostervatten ur sina lungor. Den lagrar också näring som behövs för att klara en ansträngande förlossning. De allra flesta barn ligger med huvudet
nedåt, endast ett fåtal ligger med stjärten först. Om så är fallet gör man vid den här tiden ett försök att vända barnet.

 

 



sandra - när två blir tre
2011-07-20 | 15:56:24 | http://sandeepistol.blogg.se/

underbart!!! bortsett från ledvärken.

huhu.. förstår att tårarna kom då hon for iväg :) men du och anton får försöka mysa så mkt som möjligt.

Jag vill också till junsele djurpark :O avis!

Snygga panties by the by ;)


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.