Kåldolmar och Kalsipper

Ellie har blivit jätteduktig på att gå med hjälp av stöd från någon av oss. Man behöver bara hålla henne lite lätt och hon sätter i väg med en väldans fart.
Så det dröjer kanske inte så länge förrens hon går själv. Men det får gärna dröja ett tag till :P
Det är nog svårt att hålla efter henne nu, hon är överallt. Hur ska det inte bli när hon börjar gå?

Tänker på det min syster skrev att dom inte vill sjunga fjantiga låtar för sin son ;)
Det enda jag gör nu förtiden är att sjunga och spela "fjantiga" låtar för Ellie ;D
Fast den stora skillnaden är nog att jag tycker om att sjunga dessa låtar för henne och ju fjantigare dom är desto roligare är det.
För mig innebär det härliga minnen att sjunga dessa låtar för Ellie, som min mamma i sin tur sjöng och spelade upp för mig och mina syskon.

I förra veckan upptäckte jag hennes fascination för Mora Träsk. Spelade dom rätt mycket när hon var lill-liten men då var hon för liten för att riktigt ta någon notis om dom.
Men i förra veckan var hon inte på humör för något, inte ens att äta så i lätt desperation gick jag in på youtube och startade ett klipp med dom.
Där satt hon som ett ljus och åt upp all mat och så fort klippet tog slut ville hon se det igen och igen och igen och igen...
Så när vi är i Ö-vik ska vi få låna syrrans dvd:er med Mora Träsk.
Jag älskade dom när jag var liten!
Mamma hade/har en LP skiva med Djurens Brevlåda som jag också älskade. Samma låtar som finns på Spotify, blev så glad när jag upptäckte att dom fanns där.
Och icke att förglömma Nationalteaterns Kåldolmar och Kalsipper, även den finns på Spotify.
Mest kommer jag nog ihåg låten Ylle, mycket nog pga att mamma brukade sjunga den för oss.

Låtar i kombination med rörelser tycker Ellie mycket om.
Det är nog därför hon tycker om att titta på Mora Träsk.
Och hon kan inte få nog av när jag sjunger Imse Vimse Spindel och så fort jag börjar sjunga Klappa Händerna så börjar hon klappa sina små händer febrilt ^^
Alla är vi olika, och bara för att jag tycker om att sjunga en massa barnlåtar för min dotter behöver inte det betyda att alla andra gör det eller bör göra det.
Och ingen är bättre eller sämre för det :)





« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.