Fimpar

Min älskade syster fyllde hela 20 år igår! Tänk vad tiden går snabbt. Jag mins när hon var en liten lintott fylld med bus och upptåg. Känns som det var nyss jag själv fyllde 20.

Igår upptäckte jag en fimp utanför oss här hemma på våran uteplats. Jag tänkte inte så mycket på det men idag kan jag räkna upp till sju fimpar som ligger där utanför i snön. Min första tanke var om det är våran nyinflyttade granne som har varit snäll och skänkt dessa fimpar till oss men kom att tänka på att vi hade ju en liten "fest" här hemma förra helgen. Kan ju hända att dom som var rökare kan ha slängt ut dom i snön. Ringde till Anton och frågade men den som rökte var väldigt omtänksam och fimpade i en ölburk, just pga. att han inte bara ville slänga fimparna hur som helst. Så antalet misstänkta är väldigt begränsande, det var iofs en till som rökte så det kan ju var han också. Men varför har jag då inte sett dom tidigare. Fimparna kan omöjligt ha tinat fram eftersom det är och har varit 20 minusgrader senaste dagarna. Kan finnas en möjlighet att fimparna blåst ner från grannens balkong, men risken känns inte så väldigt stor...Detta stör mig. Jag vill ha en fimpfri uteplats till sommaren och våren så man kan avnjuta våran gräsplätt utan att måste plocka någon annas surfimpar så inte Ellie tuggar upp dom. Ska avvakta och se om det tillkommer fler, i sånna fall får jag skicka upp Anton och be dom snällt att inte slänga ner fimpar till oss (konflikträdd som jag är).

Inte roligt...

 

Igår morse kläckte Ellie ur sig "Titta dä" samtidigt som hon pekade på mitt hårband som jag hade runt handleden. Hon tycker det är roligt att leka med den men tidigare har hon bara sagt "titta" och pekat, nu avancerade det lilla trollet och la till ytterligare ett ord :D
Hon brukar ibland säga "titta ampa" eller "bampa" (det varierar lite olika från gång till gång) samtidigt som hon pekar på lampan. Så roligt!
Vi har som ett piano som när man trycker på nån av tangenterna spelar olika melodier. Det är Ellies nya favorit. Då kryper hon dit, trycker på en tangent och dansar till musiken. Och med dansar så menar jag att hon håller upp pekfingrarna och rör hela överkroppen från sida till sida. Ibland håller hon upp handflatorna också och shakar loss ^^ Eller så ställer hon ig på alla fyra och skakar lillrumpan samtidigt som hon headbangar. Man kan inte bli sötare. Man dör lite varje gång hon gör så ;D
Allt hon gör tycker man är sött. och då menar jag allt. "Åh, titta hur sött hon stoppar upp fingret i näsan" kan Anton säga. "Kolla vad söta små harlortar hon har klämt ut" kan jag stolt utropa. "Åh, vilket sötlurv hon har" är Antons favorit. "Titta så sött". Sött, sött, sött. Tänk om hon får storhetsvansinne ;P
En annan grej hon har börjat med är att prata i telefon, hon tar antingen sin egen hand eller en sak till örat och ska prata också gör hon tittut. Oftast lyckas hon lägga båda händerna för ögonen men ibland kan en hand hamna på kinden och den andra på näsan.



Ska nog ge damen i fråga lite lunch.

Ha det gott!

Bjuder på en gårdagen-Sofie-påväg-ut-lost-och-förvirrad-grimas

 

 



Devinia Euvel
2010-02-21 | 14:11:30 | http://ultrapid.blogg.se/

Sötnosan! :D

Ni får köpa en sån där kruka med underfat och ge till grannen om det är dom. ;D

Devinia Euvel
2010-02-22 | 17:11:07 | http://ultrapid.blogg.se/

Du får ta och skaffa en! :D

Nje, jag har inte varit ute och kollat i postlådan idag. Det är så kallt så vet inte om jag vill gå ut. x) Men jag ska möta Daemon vid bussen sedan, så jag får passa på då. :D


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.