Jag lever!

Det  var läääänge sedan jag var här inne och plitade ner några rader.
Och mycket har hänt och hunnits med under tiden och det har liksom inte funnits så mycket tid över för att sitta här och skriva.
Detta är månaden som gått i "korta" drag:
  • 14:e december anläde syster med familj till norrland. Underbart att få återse dom och beundra Roky och hans bravader.
  • Jag har piercat mig (eller rättare sagt Daemon har piercat mig, en såkallad medusa) samt skaffat mig inte bara en utan två sånna där tattureringar (bildbevis kommer inom kort).
  • Jag och mamma samt Anton vinkade ett tårfyllt farväl av Susanne, Daemon och Roky den 23:e december på Umeås flygplats innan vi begav oss till Graninge (inte Anton dock då han hade sin jobbarvecka).
  • 24:e december och Julafton i Graninge! Ida var också hemma. Ellie var lite misstänksam emot tomten till en början. Men det gick bra utan tårar och tomten fick ge henne en massa pussar. Ellie fick bl.a. en Hello Kitty plocklåda, kläder, pengar, My Little Pony bok och babybok och ett jättefint självporträtt ritat av moster Sandra.
  • Den 25:e december blev det en lite oväntad utgång med Ida, Amir, Lena och andra gammla klasskompisar. Jag hade det så himla roligt trots den vansinnigt arga och otrevliga taxichaffisen som slängde ut oss mitt i rondellen vid Sibylla. Och Ellie hade skött sig exemplariskt hemma hos momma. Min "stora" lilla tjej!
  • Den 29:e december fyllde Ellie hela 1 år!! Helt ofattbart att ett år kan gå så fort. Det var meningen att vi skulle fira Ellie hos farmor och farfar i Bjurholm men Ellies farmor blev sjuk så vi blev kvar i Övik. Ellie fick bl.a. en Hello Kitty gåvagn, en Hello Kitty filt av momma, kläder och en Ellie docka och My little Ponys (jag kunde inte hålla mig när vi var på Barnens Hus). Jag gjorde en rosa tårta med en regnbåge av smarties medans Mariam och Wilma hjälpte till att blåsa upp prinsessballonger. Ellie fick såklart äta tårta alldeles själv. Kletig och go blev hon efteråt.
  • Nyår firades också i Övik då Ellies farmor fått åka in på sjukhus pga lunginflammation. Men hon är nu på bättringsvägen hon hade tur att få åka hem på nyårsafton. Sara med familj och vi drack och åt gott och mamma  slog på stort och firade in det nya året med lite Baileys. Anton hade varit och köpt raketer samma dag så vid tolvslaget skålade vi i champange och sedan gick vi, Sara, Wilma, Glenn, Jafar, Anton, jag och Ellie, ut för att avfyra raketer och titta på alla andras. Ellie hade fullt sjå att titta på alla raketer som glittrade och small runtomkring oss. En riktig myskväll!
  • Ellie firade första dagen av det nya året med att rulla från rygg till mage och sedan till sittande ställning. Så nu vågar man inte låta henne ligga själv i sängen och sova utan att riskera att hon kryper ur sängen och trillar ner då hon vaknar. Nu är det hårdträning att sova i sin egen säng som gäller. Anton däremot firade första dagen av det nya året med att få vinterkräksjukan... Och jag som har en sådan fobi för spya och magsjuka spenderade en hel natt utan att sova inne på Mariams rum. Nojade och hade ångest över att jag hade pussat honom denna dag. Fast alla vi andra (Ellie, mamma, Jafar, Roda, Mariam och jag) klarade oss relativt bra. Ellie hade lite ont i magen igår och ville inte äta, detsamma gällde mig, jag gick och rapade gamla ägg hela dagen och gasade på likt en gaskammare i Auschwitz (jag vet...en bedrövlig liknelse men det var den första som dök upp i huvudet på mig). Men än är inte faran över. Ska nog överdosera med lite vitpeppar...
Ja... nu har jag nog missat en hel del, men det var det mesta i stora drag. Ska hädanefter se till att uppdatera lite oftare.
Ellie har förövrigt gjort så många framsteg under denna tid. Hon kryper tyvär inte men alla sätt är bra utom dom dåliga och hon tar sig istället fram genom att hoppa och studsa på sin lilla blöjrumpa. Hon pekar även på folk för att sedan vinka till dom också slår hon sig för bröstet. Och förutom att säga mamma och pappa kan hon även säga: Mäh, kisse och titta eller ta så man kan ju både tolka det som titta och tack, ba säger hon också det har jag däremot inte riktigt klurat ut vad det är. Roky har även lärt henne säga dada :)
Också kan hon dra sig upp till stående fast helst i soffan av någon anledning.
Men inga tänder i sikte än.
Ja... får nog ta och avrunda här.

Ha det gott och god fortsättning!




« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.