Då ta vi de på hemspråk'e

Nu ä vi ute å rättje igen. Närmare bestämt i Bjurholm. Innan vi åkte hit igår va vi föbi Leos Lekland å härja. Eftersom de va vanli veckoda så varä väldi lite barn vilke passa oss perfekt, då slapp vi ampes för att Ellie skulle bli överkörd av båna. Ja vet inte vem av oss som hade mest rolit. Kanske varä till å med ja.
Precis som nä vi va på Knasiga Kojan så va Ellie lite avvaktande till en början men sen satte hon fart.
Ruschkana var nog de roligaste. Den försökte hon även åka åtabak, den tokfian.
Å som vanlit va ja alldeles blöt å svett efter att ha ävles i alla dessa tunnlar å över hinder och småhål, som nog inte ä gjorda för dom som ä gârv... som jag... Men igenom kom ja!
Vi tog en liten paus och åt lite pannkaka å sylt för att sen ta vi' där vi slutade.



Ida ha vi vare ute å åkt spark i sol å värme. Efter ett litet tag somna Ellie å hon fick fortsätta sova ute i sin sparklåa.

På freda ska vi till Övik, där ja ska bäges med syskonen och gottgöra Mariam för att ja glömde hennes födelseda igår (sorry Mariam!). Ja fick för mä att hon fyllde år den 26:e, även fast mamma sagt dan innan att de va den 23:e... Hon ringde och trâtte på mä igår när det var uppenbart att ja glömt de.
Kanske måste ja köpa den där laptopen Mariam önska sä...


Dialekter tycker jag är viktigt att bevara (här finns en sida om dialekter, bla ångermanländska och ljudklipp).
Jag är stolt över att vara norrlänning och jag älskar vår dialekt.
Älskar att komma till Graninge och höra hur min momma och morfar pratar. Försöker komma ihåg uttryck som dom använder så att även jag kan använda dom och förhoppningsvis föra vår dialekt vidare till mina barn.




Devinia Euvel
2010-03-24 | 15:59:45 | http://ultrapid.blogg.se/

Haha, jag hade ett leende på läpparna under hela tiden jag läste! :D <3

Jag saknar min dialekt. Jäkla Daemon. Men Småländska är inte fy skam det heller, fast jag har iofs smålnorrländska (?!) för Daemon klagar fortfarande på hur jag uttalar vissa saker. :( Som när jag säger att det läker vatten ur toan så är han snabb på att på peka att man säger läcker och inte läker.. :P

sandra
2010-03-25 | 15:22:29 | http://sandraliksom.blogg.se/

jamen nu då jag frågade dom om jag kunde få hennes ip:nummer osv så sa dom att det inte är så mycket att anmäla. men det är ju min ensak om jag vill anmäla eller ej hon kan ju fortfarande ha korten kvar.. dom är nog bara rädd om deras sida men får jag inte det jag har rätt till så anmäler jag hemsidan.

Mamma
2010-05-24 | 10:48:10 |

Ja, ja säg då dä ja , båna å bånabåna di ä som di ä di min int söm di skulle vörte ;)


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.