v.16

Jag är nu i vecka 16 (15+4 för att vara exakt). Förutom att jag, i vanlig ordning, är hungrig mår jag bra. Igår kväll tyckte jag mig återigen känna en liten spark, men är fortfarande osäker på om det var just det jag kände.
Magen kan jag forfarande dölja om jag vill, men slappnar jag av kommer den fram ^^

Magbild tagen igår.

 

Har börjat ränka ner dagarna till ultraljudet nu. Är så otroligt nervös och rädd för att det ska visa sig vara något fel samtidigt som man längtar som en tok för att få se det lilla livet, lite skräckblandad förtjusning.
Dock har jag antingen förlagt eller råkat slänga den lapp med datum och tid för UL. Datumet är jag säker på men inte tiden så jag måste nog ta och ringa min BM och dubbelkolla det.

Vad händer i magen då?

Bebisen:
Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.





« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.