v.17

I fredags gick jag in i v.17 och för att vara exakt så ska jag nu vara i v.16+3. Läget är som förut att jag är hungrig mest hela tiden. Vad gäller själva magen så tycker jag inte att det händer någonting. I avslappnat läge så får jag en bebiskula men den försvinner om jag drar in magen så jag vill inte räkna det som en bebismage, en bebismage ska man inte kunna dra in, så att säga. Därför har jag blivit så otroligt nojjig över att bebisen där inne inte lever att jag kanske har råkat ut för en MA (missed abortion), vilket säkert inte alls är fallet men jag kan inte låta bli att oroa mig. Jag har inte känt några sparkar utöver de två gånger som jag misstänkte att det kunde vara sparkar. Men det finns flera olika orsaker till allt detta men såklart tänker man det värsta. Efter det som hände med Ellie tar jag inget för givet.
Ingen graviditet är den andra lik så jag ska försöka att inte jämföra min med min graviditet med Ellie eller någon annan för den delen.

Bebisen:

Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram. Längden från topp till tå är mellan 14-16 cm vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.

Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.

Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.

 

Nu är det 10 dagar kvar till UL... Spännande men skrämmande.

 

 

Storasyster klappar magen.

 

Fick gå ner på knä så hon kunde pussa på lillsyskonet också

 

Konstigt nog ser magen större ut med kläder än utan.

 

 

 



Devinia Euvel
2011-02-23 | 14:04:51 | http://devinia.se

Det syyyyns ju att du har en bebismage!


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.