Ultraljud och läkarbesök

Igår var vi som sagt och kikade på vårat pyre i magen igen. Det började som ett vanligt 2D och rätt som det var så knappade barnmorskan på datorn och vi fick se vårat underverk i 4D!
Det var hur häftigt som helst och totalt oväntat!
Man kunde se så mycketmer av anisktsdragen, lillnäsan och munnen, småhänderna... Det var verkligen en upplevelse. Efter det sa han: "nu har vi lekt färdigt, nu måste vi mäta också!". Och allt såg så fint ut och han gjorde så vi även fick se ryggraden 4D :)


En pojke eller flicka tro? :)



Gäspar lite ♥



Vanligt UL.

Efter UL så var det dags för läkarbesöket. Det var inte samma läkare som undersökte mig i måndags men hon var väldigt lättsam. Vi pratade lite om förra graviditeten och vad som hände. Min oro över att jag inte ska märka eller känna om graviditeten sätter igång för tidigt även denna gång osv. Hon gorde ett vaginalt ultraljud och kollade livmoderhalsen och den var lång och fin, 4 cm, men jag kommer att få komma på VUL varannan till var tredje vecka hädanefter. Just pga att man inte vet varför jag öppnade mig så tidigt, eller hur snabbt det förloppet gick. Har den förkortats något nästa gång så blir jag eventuellt sjukskriven. Blir den kortare än 2-1½ cm så kommer dom att operera in ett cerclage, och som alla operationer medför det också risker, infektionsrisker, förtidsbörd, missfall osv. Men jag hoppas innerligt att inte ska behövas.
Tid för nästa UL är den 11/4:e. Vi får hålla tummarna på att livmoderhalsen behåller sin längd.

Jag blev iallafall framflyttad en vecka! Jag är officiellt gått halvvägs nu. En milstolpe avklarad. Jag är alltså i v.20 (19+2) och är i femte månaden och bebisen är ungefär 25 cm långt och väger ca: 350 gram.



« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.