v.18 (17+1)

Nu har vi landat i vecka 18. Bebisen där inne är rätt aktiv utav sig och gör sig till känna titt som tätt varje dag. Sammandragningar känner jag också av till och från i princip varje dag. På kvällarna när lugnet har infunnit sig känner jag av oron. Rädslan över att jag kanske är på väg att öppna mig gör att jag har svårt att somna på nätterna. Dock vet jag att det är väldigt vanligt att känna av sammandragningar tidigare vid andra graviditeten och det behöver definitivt inte vara något farligt, men ska ändå ta upp det och min oro för läkaren nästa onsdag. Det kan ju vara så att jag har en förslappad livmodertapp vilket i sådana fall i princip alltid resulterar i prematurförlossning. Men det finns sätt att förhindra det genom att operera in ett band som dras runt tappen. Jag går igenom alla tänkbara och otänkbara scenarion men den allra största rädslan är ju förstås ett sent missfall. Jag förstår ju att risken för det är väldigt låg men jag kan inte komma ifrån rädslan. Jag intalar mig själv hela tiden att jag inte är så orolig men ibland är jag verkligen skiträdd och ju längre in i graviditeten jag tycks komma desto oroligare blir jag. Det brukar ju annars vara tvärtom. Just nu vill jag bara att det ska bli den 23:e då vi får se vårat lilla pyre igen och prata med läkaren. Kanske dom kan kolla cervix (livmoderhalsen), som det så fint heter, redan då. Annars dröjer det till runt v.26 innan dom gör det. Nåja, vi får se!
Hoppas denna vecka och helg fortlöper relativt snabbt och att det är lungt på jobbet. Känner jag av någon sammandragning under tiden jag jobbar kommer jag att sätta mig och vila, kaos eller ej. Jag vågar verkligen inte utsätta kroppen för för mycket påfrestningar.
Nog om det.
Dags för magbilder!

 

 

Nu börjar faktiskt magen ta riktig form!

 

Bebisen:

I vecka 18 är kroppslängden omkring 17 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 220 g.

Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

 

Fostret kan också svälja. Han eller hon kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

 

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

 

Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar.

 

 

Igår beställde jag ett gravidsmycke*, bola, med en fyrklöver på för tur. Ville ha ett sånt när jag väntade Ellie men det blev aldrig att jag köpte något då. Jag hoppas att det kommer innan helgen!

 

Avger ett svagt ljud och från cirka 20:e graviditetsveckan kan barnet i magen höra och känna igen ljudet. Det rogivande ljudet lugnar bebisen under graviditeten och efter födelsen känner barnet igen ljudet av bolan och blir lugn av det.

 




Devinia Euvel
2011-03-15 | 23:39:38 | http://devinia.se

Beeefiiiiis <33333

Idrick
2011-03-16 | 11:24:00 |

<3

Jag vill träffa er!

Marie ♥ i väntans tider
2011-03-16 | 14:04:51 | http://lifebymarie.blogg.se/

Förstår oron helt och hållet, jag har varit likadan fram tills nu. Och speciellt om jag förstått det rätt då ni fick erat första barn så tidigt. Fin bebis mage förresten! :)

Marie ♥ i väntans tider
2011-03-16 | 15:02:03 | http://lifebymarie.blogg.se/

Bra att min kommentar kom fram först o främst, var nå strul med blogg.se nyss så antingen postade jag typ 50 st eller ingen, haha ;p



Jo visst är risken liten, men jag var jätte nojjig över sent missfall innan ultraljudet just för att jag mått så oerhört bra utan illamående o trötthet, men nu när hon sparkar dagligen så känns det bättre :) Skönt att du får komma och prata med läkare o sånt iaf, hoppas även du får bli undersökt så du slipper vänta :)



Ska ni ta reda på könet eller vill ni bli överraskade? :)


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.