v.19 (18+0) (obs. känsliga läsare varnas..!)

Vecka 19 är här och jag är nästan halvvägs in i graviditeten, 153 dagar kvar till beräknad förlossning och har gått ungefär 45% av tiden. Vi får se på onsdag om jag blir flyttad nå mer eller om det kommer vara 21:a augusti som är datumet som gäller.

I morse när jag klev upp kände jag en slags konstant värk vid blygdben, efter att ha googlat lite och ringt och rådfrågat mamma, the veteran, så är det förmodligen foglossning jag börjar känna av. Och det är väl inte den enda "krämpan" jag fått, har nämligen fått åderbråck så välplacerat under ena skinkan vilket resulterar i en obehaglig tyngdkänsla så fort jag sätter mig på toan, eller ställer mig upp från sittande ställning. Och inte nog med det! Jag har fått de efterlängtade hemorrojderna också. I feel soo blessed!
Jag får en smärre hjärtattack de gånger jag upptäcker att det är blod på papperet och pustar ut när jag inser att det är från no.2. Jo det är ju så att jag tvångsmässigt måste kolla papperet varje gång jag är på toa för att upptäcka eventuella spår av blodiga flytningar. Tänker inte begå samma misstag som sist.
Men jag låter mig inte nedslås av dessa graviditetskrämpor utan försöker tänka positivt istället. Med Ellie hade jag inga problem, värk osv. så kanske denna graviditet slutar som en normal graviditet bör sluta. Jag går hellre över en vecka eller två.








Bebisen:
Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.

Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.




Mamman:

Många kvinnor kan känna livmodern 2-3 cm under navlen och om du ser din profil i speglen kan du verkligen se hur din kropp har förändrats. Det är inte ovanligt att vid det här laget ha gått upp 5-6 kg. Av detta svarar beisen för c:a 200 gram, moderkakan 170 gram och fostervattnet ungefär 310 gram.

 

Vidare har dina bröst ökat i vikt med 170 gram vardera och livmodern med ytterligare 300 gram!

 

Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.


Devinia Euvel
2011-03-21 | 14:33:02 | http://devinia.se

Hemorrojder <3

Sara
2011-03-21 | 16:33:18 | http://vettersand.blogg.se/

Hemorrojder är såå skönt också måste jag ju bara påpeka vilka sexiga trosor du har på dig ;D Love sis!!!! Har förresten kollat på hus i Umeå, bye the way... :-)

Mariam
2011-03-24 | 13:07:46 | http://liferollson.blogg.se/

Tjoooooooockis! sluta skyll på att du är på smällen! ;)


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.