Vecka 26

Jag är alltså i vecka 26 nu (25+4 för att vara exakt). Det sparkas och has där inne mest hela tiden, mindre uppskattat är när pyret får en fullträff på revbenet eller när bebis skickar välinriktade sparkar mot blåsan och neråt. Ibland känns det nästan som h*n är på väg att rymma ut.

I natt drömde jag att jag födde igen, men denna gång kom jag ihåg hela förlossningen. Jag var på sjukhuset för att göra en VUL/UL undersökning. Det var en annan tjej där också som var före i kön och det visade sig att hon var öppen 8 cm och vattnet hade gått, men sedan visade det sig att det var jag som var öppen 8 cm och när jag låg där på britsen så slank bebisen bara ut. Jag lyfte upp bebisen och la den vid bröstet och det visade sig att det var en tjej denna gång, för tidigt född men inte så mycket, hon hade ljust och rätt långt hår. Hon skrek inte men andades men det gjorde mig orolig men BM sa att allt var i sin ordning så då kunde jag slappna av.

Jag är så otroligt nyfiken på vad som gömmer sig där i magen. Magkänslan har sagt att det är en liten pojke som ligger där. Men det återstår att se när pyret bestämmer sig att komma ut i den stora vida världen ♥ Så spännande!





v.26 ♥


v.25+4


Vecka 26:
Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka. (http://www.gravid.se)

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

 

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

 

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser. (http://www.blimamma.se)



Devinia Euvel
2011-05-07 | 15:04:17 | http://devinia.se

Jag vill att det ska bli en liten pojke så Roky får en kusin att lära göra en massa hyss. ;D


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.