v.28

Ja, så var det ett tag sedan man uppdaterade återigen. Har mest bara jobbat så man har inte haft så mycket tid, ork, eller lust att sitta vid datorn. Men! I morgon är sista arbetsdagen för min del. Sen är det två veckors semester och efter det går jag på graviditetspenning, som det heter nu för tiden. Najs! :)

I tisdags gick jag in i v. 28. Pyret är verkligen livlig där inne, för några nätter sedan kändes det som att h*n var på väg att bryta sig ut, genom naveln. Jag kan nästan tänka mig hur det kändes för Kane (John Hurt) när den lilla alien smet ut genom bröstkorgen på han... ^^
Jag har börjat känna mig mer otymplig nu. Det är inte "bara" att ta sig ur sängen nu för tiden, eller att ta på sig skor eller andra grejer som innebär att man måste böja sig ner, ska bli spännande att se hur pass osmidig man kan bli. Bara jag slipper att samla vätska. Verkar inte alls vara så skojj. Det räcker med åderbråck, ryggont och foglossning som ibland gör sig påmind :P


Magen v.28 (27+2)


Var tvungen att ta en standardbild med händerna på magen ^^
Ådriga händer har jag också tack vare den ökande blodmängden i kroppen.


Jämförelsebild när jag väntade Ellie i v.28. En betydlig smalare
och korthårigare Sofie ;P

Att läsa om i v.28:

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?



Devinia Euvel
2011-05-20 | 12:45:43 | http://devinia.se

Iiih. Vet du hur överlycklig jag är över att du (förhoppningsvis) får gå igenom hela graviditeten? :'D



Och snaaaart måste jag få fotografera din mage och massa bilder på hela familjen!


« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« URL/Bloggadress




Jag är här ofta, kom ihåg mig!



Trackback


Namn: Sofie Vettersand
Bor: Umeå
Född: 1983·12·02
Civilstatus: Lever livet med Anton
Barn: Ellie som föddes med akut kejsarsnitt i v.29+5 den 29 december 2008 och ett litet knyte i magen som är beräknad till den 4 augusti 2011.